Monday, December 25, 2006

Gregers Werles ande

Jag känner mig nödgad att klippa ett stycke ur aftonbladet:
Hur känns det i dag?
...Carola Wiberg, som fick 900 gram kvar av en 3,6 kilo tung skinka från Scan.
– Ja, det blir ju ingen riktig jul direkt.
Vad var det som hände?
– Jag skulle tillaga skinkan dagen före julafton. När jag öppnade folien efter att skinkan varit i ugnen låg det bara en liten, liten bit kvar. Jag trodde inte att det var sant. Kvällen före ska man ju provsmaka, men hade vi gjort det i går hade det inte funnits någon skinka kvar till julafton. Jag har tillagat skinka i 30 år och aldrig varit med om något liknande.

Hur reagerade resten av familjen?
– Min 16-årige son tycker att det är ynkligt, han hade sett fram emot julskinkan. Men jag får muta honom med julklappar.

Vad händer nu?
– I morgon (läs i dag) ska vi ha middag för 12 personer här hemma. Jag får åka till affären och köpa en färdiglagad skinka, men de är ju inte lika goda.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Snö och en stor skinka!

Tillåt mig nu bidra med lite personalia om Carola:
Hon ljuger med största sannolikhet, inte minst för att det syns att de 2,7 "försvunna" kilona på skinkan ligger och pustar under hennes haka.

Det ligger i den fetes natur att ljuga som jag tidigare varit inne på i detta forum. Jag misstänker att hon varje dag på väg hem från jobbet som socialsekreterare kör förbi Sibylla och klämmer en polisbricka (90gram, strips och pucko). Efter detta lilla snack åker hon hem till den kroppsarbetande maken och tillagar en mastig köttbaserad middag med gräddsås. Kvällen kröns med tio till femton romerska bågar. Frukosten består visserligen bara av en pastejmacka, en slät zoegas och en blå blend. Lunch blir bara en sallad i cafeterian på jobbet. -Jag har ju så mycket att göra, man hinner inte äta en mer än en baguette. Och de gör ju så fina mackor på Subway.
Ett par dagar i veckan under hela sonens uppväxt har Carola kommit hem med en påse muffins. -Stefan vill ju så gärna ha något sött till Lilla Sportspegeln. Att Stefan är ute och boffar med Ardalan och Robin när Carola trycker muffins räknas liksom inte.
Likadant rundas varje besök på samhällets köpcentra av med ett meal med extra allt. Stefan tycker ju så mycket om hamburgare. Och det är viktigt att han följer med så att man umgås lite. Att Stefan inte varit med de senaste tio åren har vår Carola glömt att berätta.

Sammantaget är det ett föga djärvt påstående att Carola har avsevärt större problem än att hon ätit upp 2,7 kilo av julskinkan före gästerna kom. Gästerna bestod för övrigt av maken Rolles kollega - Janne Chaffis med sin blyga frun Soiu. Så länge Rolle håller snapsarna rullande märker han nog föga av den "försvunna" skinkan. Soiu har fullt upp med att ta in intrycken från det hon trodde var det nya landet.

No comments: