Sunday, December 31, 2006

Reklamera Fet Reklam

Man brukar säga att repetition är kunskapens moder och det ska man givetvis ta fasta på. Tidigare inlägg i media om den fetes levnadsstil har följts upp av intresseorganisationers överslätningar. När GI-boken kom ut svarade de feta att en genetisk koppling fanns. Nu råkar det vara så att några fet husvagnsägare måste vinna på Bingolotto varje helg. Tyvärr hittade även här en blind höna sitt korn; det råkade finnas en svag genetisk koppling. Jag tänker dock inte sluta driva denna kanske största ekonomiska fråga i modern tid; Varför äter feta upp min mat?

Reklam är ett verktyg som används flitigt för att sälja produkter i dagens samhälle. Vissa tycker den är av ondo och menar att konsumenten får betala för den i det långa loppet. Jag kan väl hålla med men menar att du själv givetvis väljer vad du köper även om du är underbegåvad. Man har lagstadgat att reklam inte får rikta sig till barn och menar att de inte kan ta ansvar för sina beslut. Jag kan här hålla med men menar att samhället uppfostrar föräldrarna att uppfostra sina barn, så om du råkar stå på Toys'r Us med hela kundvagnen full med My Little ponnyprylar kan du sluta gnälla. Vad man än tycker om reklammakare så har de oftast en stark grund att stå på när det gäller reklamens utformning, vilket gör att man kan analysera samhället genom att studera reklam.

Det intressanta med reklam är att man vänder sig till en viss grupp människor, ett så kallat kundsegment. Nu kommer vi till det intressanta. Bantningsmedel säljer som aldrig förr och trots detta blir vi bara fetare. Tittar man på bantningsreklamen är den klassiska framställningen en före- och en efterbild, lite grön text och en kille i vit rock som ler. Här känner jag mig ganska till freds och förstår at den funkar. Problemet är bara att det verkar som om reklammakarna även tillverkar produkterna. Det råkar vara så att dessa produkter ALLTID går ut på i huvudsak två saker:

1. Du ska äta något

2. Du ska inte behöva göra något

Kan det inte vara så att den fete behöver precis det motsatta. ÄT INTE ALLT DU SER (den fete ser ofta snabbmatsmenyer) och GÖR NÅGOT FÖR HELVETE (den fete gör ingenting)!

Tänk er en ärlig och bra reklam. Den skulle typ gå ut på att en fet sprang (inte till mat), svettades (inte på grund av värme) samt faktisk såg lycklig ut efter ett pass (den fete är olycklig). Även om jag inte sett allt dravel som syns på TV i Sverige sista tiden har jag begripit att vi är på väg dit och det är bra. Så nästa gång du sitter där i bilen i Macdriven kanske du ska fundera på vem som vill ligga med dig. Istället för att leda in avgaserna i bilkupén kan du väl ge sig ut på en promenad, eller ett bad i alla fall.

1 comment:

Anonymous said...

Din männsiskosyn verkar ganska förenklad, klart med banking hela dagarna kanske man förlorar begreppet...

" Den fete gör aldrig någonting" "den fete bla bla..."

Den underviktige pinnen är inte heller varkern nyttig eller sund utan ett bevis på undernäring.... tråkigt att du utesluter en så pass stor del av begfolkningen pga av deras fettma... du idiotförklarar en stor grupp människor på generella svepande grunder...

Nåja .... lycka till i London

Kanske borde rent av stanna där..

Affe