Thursday, January 4, 2007

Darwinism och drinkar

Efter en hektisk period i Aceh landar jag utmattad i Sydney för att delta i en konferens om världshandel. Jag skall representera sjutton länder i Afrika och Asien för att tillvarata deras intressen. Det kommer att bli en jävla resa. Det blir jag och tre sköna snubbar som jag pluggade med på Yale. Vi bor på samma våningen på Park Hyatt. Bedårande utsikt över Harbour Bridge och Circular Queys. Igår kväll satt vi på terassen och njöt sommarkvällen över ett par drinkar.

En observation som vi delade alla fyra var att australiensare verkar tillhöra en primitiv protestantisk gruppering från det gamla Europa. Alla killar är väldigt robusta idrottsälskande tjurnackar a la Wayne Rooney. Tjejerna är yppiga donnor som ser ut att vara fullt kapabla att förlösa lamm på löpande band. Män som kvinnor verkar inte ha det minsta problem med att slita däcket av en 23 tums-fälg på mindre lastbil.

Det är inte utan att man funderar över australiensarnas ursprung. Tjuvar, banditer och opalsökare. En samling personer med förmodat extravaganta fysiska tillgångar. De första europeerna mötte en hård och ogästvänlig miljö. Darwinismen fick fullt utlopp att visa sin fulla kraft.

Ett par lovande dagar framför mig. Återkommer med fler observationer från denna darwinistiska anslagstavla.

2 comments:

Anonymous said...

Det känns inte riktig som du är den optimala personen att förhandla handelshinder åt ett tjugotal fattiga länder. Hur kan IMF rekrytera en sådan självgod ekonom som du. Det är ett klockrent uppdrag för en humanist. Jag har själv läst kulturgeografi och beteendevetenskap och skulle sätta pengar på att jag är mer lämpad för uppdraget. Jag har i alla fall grundinställningen att bidrag och bistånd är bra och den verkar inte du dela. Hur kan du då göra ett bra jobb?

Ditt rasistiska inlägg om australiensare känns helt onödigt att kommentera...

Anonymous said...

Men du är och kommer förbli arbetlös. Hur kan du läsa allt det där dravlet och sedan ha mage att gnälla?