Thursday, January 11, 2007

En hatt är en hatt är en hatt?

När man reser runt i västvärlden så möts man alltid av föreställningen att just det landet har världens högst utbildade taxikår. Det sägs också med ett uppgivet uttryck som att världen är allt bra orättvis. Man har inte förstånd att utnyttja all den kompetens som sliter bakom taxametern. Att sedan de desillusionerade västerlänningarna i fråga i ett anställningsförfarande skamlöst sorterar bort alla utländskklingande namn är en annan femma. Den dubbelmoral som allomstädes är närvarande avser jag återkomma till, dock inte i detta inlägg. Jag vill istället lyfta frågan om en hatt verkligen alltid är en hatt?

Är det verkligen så att vi skall ta hänsyn till och bli hänförda av en doktorshatt från Mogadishu från 1972. Är verkligen en civilingenjör med examen från Belmopan eller Luanda att likställa en examen från MIT eller för all del KTH. Tashkent eller Umpala kanske inte har den bästa infrastrukturen för att upprätthålla en god studie- och forskningsmiljö.

Trots detta tvingas jag fortfarande under varje resa hålla med taxichauffören om västvärldens bristande tolerans. Jag sitter och nickar, suckar och beklagar. Jag vill egentligen bara be honom att parkera bilen, fälla upp min laptop på motorhuven och utbrista – OK, visa mig då! Han skulle då få möjlighet att ge mig lösningsförslag på skenande transaktionskostnader i forna Sovjetrepubliker. Visa mig hur man kan upprätthålla kall fusion mer än ett kort ögonblick.

Eller är det kanske så att marknaden har talat?

4 comments:

Anonymous said...

Så du menar att bara för att man inte har en examen från Yale eller MIT så förtjänar man inget utbildningsrelevant jobb?

/Lena Ask, samordnare på ABF

Olav G Enberg said...

Hej Lena.

Jag tror det finns en anledning till att folk tar ut skyhöga arvoden för att knyta ihop Bolognaprocessen. Man har ju insett att utbildningsnivån har en ganska glidande skala. Detta har man hela tiden lyckats undgå i USA genom att sätta riktilinjer för utbildningar. De har givetvis utbildningar som sticker ut (de får ju alla Nobelpris) men deras lägstanivå är oerhört hög. För att följa upp detta finns en rigoröst och regelbundet uppdaterat kontrollsystem. Jag har inga personliga erferenheter av ABF:s utbildningar men jag tror inte ni direkt berörs av Bolognaprocessen.

/Olav

Anonymous said...

En sak är säker, man förtjänar inte sina utbildningsrelevanta jobb på relevant utbildning. De hittas och omhändertas i efterföljande (eller möjligen parallella) processer. Man skulle kunna säga att om lokala taxikalle går på om att han minsann förtjänar ett utbildningsrelevant jobb så är det för att han inte insett sanningen i de inledande två meningarna. Om man är ute efter att bevisa den sanningen så är det bara att peka på taxikalle själv, res ipsa loquitur. En skenbart giltig invändning mot detta resonemang är att Kalle har utbildat sig till Taxikalle och därför innehar ett utbildningsrelevant jobb. Vad klagar han för, är han missnöjd skulle han aldrig tagit taxiutbildningen. Den invändningen är dock inte giltig eftersom den syftar på sig själv. Möjligen ett intressant matematiskt dilemma (som väl Kurt Gödel löste på 1930-talet) men inget som för just denna debatt framåt. Nej, de enda möjliga undantagen jag kan tänka mig är just de utbildningar som genomgåtts på de självklara prestigeskolorna. Kanske MIT, kanske Harvard men inte så många fler. Min gode Olav, återigen, ni har en poäng!

Juristen

Anonymous said...

Kan inte riktigt hålla med helt det du skriver, men en sak är säker: matte kommer alltid att vara matte.
naturvetenskap kommer alltid att vara naturvetenskap.

så om denna taxikalle gnäller på att han inte får ett jobb pga sitt ursprung, ta isåfall och fråga honom varför han inte valt att komplettera utbildningen med en svensk gymnasieutbildning. Det gör att arbetsgivare lättare vågar anställa någon som åtminstonde läst in svenska A och B