Tuesday, January 9, 2007

Konsonantkavalkad

Vem är Povel Ramel? Vad har han uträttat över huvud taget? Han har en förmåga att skjuta ur sig konsonanter vid de mest olämpliga tillfällen men det gör ingen sommar i min värld. Min fulla övertygelse är att folk tycker att det är lite skojigt med en friherre som ser ut som en 250 år gammal Karlsson på taket. Sedan har han lyckats sälja in att han är så där lite lagom finurlig och bara strålande intellektuell. Han har ofta kritiserats för att han inte använt sina tungvrickande texter för politisk satir men svaret på den frågan är nog ganska enkel - han är korkad. Han fixar en revy här och där precis som varje liten svensk håla har en välbesökt nyårsdito.

Karamellodiktstipendiet är kanske Sveriges mest komiska pris - och då inte alls som den lille konsonantgreven tänkt sig. Den lille fete gubben står med en strut karameller och en generad pristagare står bredvid med en konsumkasse på huvudet. Listan på pristagare är en enda lång sorlglig läsning; Peter Dalle, Magnus Uggla, Fredrik Lindström och The Real Group.

Krkrmp pnkndnd gmkkkkrttrtrtkk på dig själv jävla gubbe!

2 comments:

Anonymous said...

Jag har läst din blogg ett tag och tycker du verkar allt igenom osympatisk. Povel är en gammal man som fortfarande är väldigt produktiv, inspirerande och inte minst fyndig. När det gäller rökarna så kan jag förstå dig, men hur ska man klara sig utan en cigg? Dessutom blir man ju bara fet om man slutar röka. Det vill man ju inte!

Anonymous said...

Jag har inte läst din blogg tidigare men tycker det jag läst är intressant. Därmed inte sagt att jag håller med dig. När det gäller Povel Ramel så tror jag du har en poäng för om han var så begåvad som alla säger att han är så hade han nog känt sig manad att ta ett större socialt ansvar i sin repertoar. En förklaring skulle kunna vara att han är betald av statsmakten för att servera "opium åt folket". För övrigt tror jag att den typen av betalning är mycket vanlig i Sverige idag. Om det är så skall han naturligtvis ha mer skit från dig Olav än vad han fått. I mina ögon finns det inget större brott än att arbeta med att undergräva demokratin genom riktade insatser av denna typ. Lenin hade naturligtvis inte alla hästarna i stallet men en sak hade han rätt i: religionen hindrade kommunismen på samma sätt som tv-bruset och oansvarig komik idag hindrar svensk "demokrati" från att utvecklas. För övrigt kan man väl idag knappast tala om någon svensk demokrati. En hoper oengagerade, desinformerade väljare sprintar till valurnorna mellan repriserade avsnitt av Knäppupprevyerna och Singalong. Jag tycker att Povel Ramel och hans anhang skall skämmas.

Bekymrad