Monday, January 8, 2007

Nachos libre

Jag var på en diné hos ett medelålders svenskt par för ett par veckor sedan. De hade bjudit in några andra par och undertecknad. Till min stora förtjusning hade de också bjudit in en förtjusande holländsk tjej tillfälligt stationerad i Hong Kong. Paret förfogar över en bedårande våning i Repulse Bay bara 15 minuter med taxi från centrala HK.

Kvällen inleddes med en liten drink med tillhörande konversation på balkongen. Containerfartygen rör sig som ett lämmeltåg i Sydkinesiska sjön som glittrar framför oss. En bra kväll med goda förutsättningar att lämna en god eftersmak.

Det är möjligt att allt blev så bra som jag trodde. Inte minst för att jag den holländska tjejen serverade perfekt pocherade ägg på morgonen i hennes kryp in på Victoria Peak. Det enda som dock etsar sig fast i minnet är något värden berättade för mig dagen efter på vårt möte. Mitt i vår dragning så ringer nämligen hans privata telefon som endast används av hans fru. Han ursäktar sig och lämnar mötet. När han kommer in igen är han så uppfylld av skräckblandad förtjusning att han redogör hela samtalet för alla i rummet. Kineserna och indoneserna förstod inget utan tog mest tillfället i akt att dricka en klunk kaffe. Britterna och jag blev dock helt perplexa.

Det visade sig att det andra svenska paret hade haft med sig en påse nachos till middagen. Bara det ett socialt snedsteg så att det hade räckt till veckor av skvaller på Finds. Nu toppade dock den lille ingenjören och hans fru med att dagen efter komma och hämta tillbaka påsen. Den gick ju inte åt som han själv tydligen hade uttryckt det.

Det är möjligt att man gör så i det där lilla provinshålet där han normalt är stationerad. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att han jobbar för en stor skandinavisk telefontillverkare i Kista. Ett litet tips till dig i framtiden - när du lämnar Kista så skall du nog lämna dina nachos hemma.

2 comments:

Anonymous said...

Fantastiskt! Jag kan dock inte sluta tänka på att frugan inte verkade ha speciellt mycket för sig, eller? Det skulle vara intressant att veta vilken bakgrund som "ingenjörens" sociala bakgrund. Om jag inte tar miste är detta ett typiskt arbetarbakgrundsknep. Det är ju därför som LO-mötena numera kantas av mineralvatten och äpplen.

Anonymous said...

Makalöst men inte alldeles oväntat. Som jag påpekat tidigare bör ingengörer ha med sig mamma så fort de skall göra något överhuvud taget. Det är som om själva utbildningen fick dem att krypa tillbaka in i livmodern. Jag känner igen detta från en kompis som under sin värnplikt utbildade sig till kustjägare. Han var någorlunda intelligent när det var dags att lämna för Vaxholm men efter avslutad utbildning var kan en av de mer korkade människor jag mött. Idag, nästan 15 år efter det att han lämnade är han någorlunda tillbaka på samma intelligensnivå som när han ryckte in men det har ju tagit en väldig tid. Det roliga är att det måste varit själva utbildningen som gjorde mannen korkad. Jag nämner detta för att jag tror det fungerar på liknande sätt på de tekniska högskolorna. Jag tror inte att ingenjörer blir rakt av korkade men det är helt klart att de tenderar att underprestera å det grövsta på områden som normalt anses viktiga i samfärdseln, såsom social/verbal förmåga och empati. Utanpå detta förefaller ingenjörsutbildningen omvända studenterna till en jesuitisk livsstil där "ändamålet helgar medlen" och där det inte finns någon glidning mellan svart och vitt. Det är intressant eftersom ingenjörer i min mening ljuger mer än andra, och inte bara detta, de ljuger sämre än många andra. Jesuiterna hade i alla fall en möjlighet att betrakta världen som en gråskala, i min mening en förutsättning för en god lögn, men icke så för ingenjörerna vilka fastnar i en värld av extremer. Antingen har de extremt rätt eller så har de extremt fel. Konsekvenserna av detta kan naturligtvis bli katastrofala och förefaller ofta bli just det, exempelvis som med Nachos i Hong Kong. För att ytterligare bidra till ingenjörens avigsidor så förefaller utbildningen koncentrerad på icke kunskap, dvs. extremt områdesbundna insikter som gör att ingenjörens lögn aldrig kan göras till sanning ex post facto. Ingenjören saknar helt enkelt förmågan att länka lögnen till ett större sammanhang. Ingenjören faller således på eget grepp. Mannen från Kista förefaller ett gott exempel på ovan sagda.

Juristen